lørdag den 17. januar 2009

Berlins flotteste bro


Jamen det her - det er da Berlins flotteste bro og hvad angår ynglingsbygningsværker, så er broen her efter min smag lige i hælene på fjernsynstårnet.
Idag har vi haft sådan en ganske almindelig lørdag med indkøb og lidt almen shopping ;-)
Men så på hjemvejen kom vi lige forbi her. Det gør vi nu så tit, for die Oberbaumbrücke ligger lige et stenkast fra vores hule. Men idag stoppede vi lige engang - det er ikke så tit at man får set Spree-floden fyldt med isflager. Et meget imponerende syn og lyden dertil var...ja hvad var den egentlig? De her flager sejlede så sagte rundt og af og til stødte de sammen eller ind mod kajmuren...jeg kan slet ikke beskrive den lyd, men den mindede nok lidt om "rå natur", hvilket ikke just er på hverdagsplanen her. Og det var en skøn afveksling fra biler, skrålende mennesker og ambulancer...
Die Oberbaumbrücke var grænseovergang fra 1961-1989 og måtte blot krydses af fodgængere. Nu skiller den de 2 store bydele Friedrishhain og Kreuzberg.

Langs med Spree-floden, startende lige efter broen, ligger iøvrigt die "Eastside gallery", et længere stykke af muren, ja det længste i et stykke, 1,3 km.
Ligemeget hvad vind og vejr har at byde på - her finder man altid turister, der fotograferer hver en detalje. Jeg har også skudt en del billeder der, må jeg indrømme.
Godt, at digitalkameraet er opfundet ;-)
Et af mine ynglings billeder er det her:

"Mein Gott, hilf mir diese tödliche Liebe zu überleben".
Sikke da et coming-out ;-)

4 kommentarer:

Anonym sagde ...

test, hej søs, skal lige se, om det her er noget der virker....

Anonym sagde ...

Det er da godt nok en flot bro, jeg tror ikke at vi så den, da vi var i Berlin i efteråret! Måske når vi kommer derned igen, engang i år......den skal vi da se :-)

Zette sagde ...

Og jeg har sat gul lap i guide-bogen :-)

Berliner brosten sagde ...

@Newyorker
Jamen det syns jeg virkelig at i skulle. Die "eastside gallery" er virkelig også en kigger værd, hvis man vil mærke historiens vingesus ;-)

@Zette
Jamen, det var jo lige det jeg ville opnå ;-)