søndag den 15. februar 2009

Rolig søndag og Berlin-nyheder

Vi har tilbragt en helt igennem stille og rolig søndag, der har stået mest i forberedelsens tegn, men ikke på den der stressende måde, hvor man bare skal nå en hel masse. Nej, bare stille og rolig. Vi har hørt dejlig musik og fået drukket en hel del kaffe ;-)
Kæresten havde en hel bunke diktater hun skulle have rettet og jeg dimsede rundt med en powerpointpræsentation. Det lyder alligevel lidt sejt for en børnehaveklassepædagog, ik?
I næste weekend har vi en såkaldt pædagogisk weekend på skolen for alle nye forældre. Det er en blanding af små foredrag og og "prøv det selv".
Jeg skal så holde et bette foredrag om vores børnehaveklasse og jeg syns, at man bedst kan få et godt indblik, hvis man har nogle konkrete billeder for øjnene. Måske fordi jeg selv bedst kan li sådanne foredrag...nå men pyt nu også med det - i hvert fald manglede det ikke med materiale, da jeg fotograferer både tidligt og sent, men det der med at få materialte sorteret - jow, det kunne godt tage lidt tid! Men nu er jeg faktisk ved at være tilfreds med hele projektet. Skal så bare lige have indpræget mig den tekst, som jeg har udtænkt.
Ja, så det var vist det man kalder en rolig og ikke særligt oprivende søndag eller weekend for den sags skyld. Men det var da også blot på det private plan - i selve Berlin var der rigtig gang i den, hold da lige op!
  1. Hertha BSC (Berlins største fodboldklub) fører i Bundesligaen.
  2. Endnu engang er en buschauffør blevet angrebet.
  3. Et par gader videre blev en ældre mand kørt over.
  4. Igen er biler sat i brand og har fået skåret dækkene i stykker.
  5. Bjørnene er blevet uddelt.
Til 1:
Nu ved jeg ikke lige om i interesserer jer for fodbold? Jeg må indrømme, at jeg gør. Det er simpelthen noget, jeg har arvet fra min far, der havde mig med på stadion fra jeg var ret så lille...OG når man så ovenikøbet har boet nogle år i München, så kan man næsten ikke komme udenom det der pjat med den bold. Igår spillede Hertha netop imod Bayern München med alle deres megastjerner om dælendutme om ikke Hertha vandt 2-1. Og nu fører de sgu Bundesligaen, hvad de vist ikke har gjort siden middelalderen eller noget.
Og ja, selvom jeg blot er en lille Berlin-tilflytter, så fryder jeg mig da over det...skønt nok med lidt ekstase her. Lad os se hvor længe det holder - som vi siger: eine Schwalbe macht noch keinen Sommer!

Til 2:
Der er godt nok ikke noget at sige til, at buschaufførene er det mest sure folk jeg har mødt her i byen! Helt ærligt, det er godt nok noget svineri. De burde udtyres med noget tjenestevåben!

Til 3:
Det sker bare så tit! Idag har der været en kæmpe artikel i avisen om en bedragelsesring af kørelærere osv., der solgte kørekort til en meget stor del af dem, der ikke kan tysk nok til at bestå prøverne på lovlig vis. Det er lidt af en skandale! Er der noget at sige til, at der sker så mange uheld her? Man skal altså bare huske på, at passe rigtigt godt på i trafikken - om man er bilist eller fodgænger - og ikke stole en skid på rødt eller grønt lys!

Til 4:
Jeg drømmer om egen garage, det gør jeg virkelig!

Til 5:
Berlinalen er forbi og bjørnene er fordelt. Som jeg kunne læse, fik en dansk film, "Lille soldat" af Annette K. Olesen, også en eller anden pris - godt nok ikke en af de meget prestigefyldte bjørne, men alligevel da, flot nok.
Nu skal de biograf-tossede til at finde tilbage til deres normale liv og der findes virkelig biograf-tossede! En af kærestens kollegaer så på dage, hvor hun havde fri fem film og på dage med job to-tre! Det er lidt vildt syns jeg og sikkert er hun ude i noget popcorn-allergi...


Alt for nu - jeg vil ønske alle jer derude en rigtig god start på den nye uge.

3 kommentarer:

tankehal sagde ...

også god uge til jer

Vibeke sagde ...

Det var da en portion "nyheder" du kom med de.
Ang. det med kørelærerne, den er grov, for det gælder jo andre folks liv og lemmer, meget uforsvarligt syntes jeg.
Din kæreste`s arbejdskammerat, er da helt ud hvor det næsten er en sygdom, Hi hi, gud ved hvordan hun vil klare nedtrapningen både med popkorn og film.
Hvad sker der med buschafører, bliver de tævet? ja det sker i hvert tilfælde herhjemme, men nu er de ved at have kameraer i alle busser, jeg ved ikke om det hjælper, jeg håber det sørme.
Har du plads til en garage, eller skal du leje en?
Med venlig hilsen
Vibeke

Berliner brosten sagde ...

Hej Vibeke,

- Det der med de der kørelærerne er virkelig en skandale! Indvandrerproblematikken er jo slem nok i forvejen her i byen og sådan nogle meldinger, gør det da i hvert fald ikke bedre!
- Ja, de buschauffører bliver tævet truet og spyttet på. Der findes ikke en uge, hvor der er ro på. Der er også kameraer i mange af busserne, men det afskrækker desværre ikke. Det var oppe til snakke, om der skal en slags "bodyguard" med på hver tur, men det er selvfølgelig alt for dyrt...
- Hvis jeg kunne, havde jeg for længst lejet en garage, men der findes bare ingen i vid omkreds, desværre. Det værste er faktisk ikke engang angsten for, at bilen skal blive brændt af, meget slemmere er det at lede efter p-plads både tidligt og sent!