onsdag den 25. marts 2009

Stemmetræning #7

Idag fik jeg mig en lang snak med fru B. om undersøgelsen fra igår. Hun mente, at den faktisk ikke betyder alt for meget - da jeg må have været absolut forkrampet - altså når man er lige ved at brække sig (undskyld mig), så viser billedet jo ikke lige et par totalt afslappede og velsvingende stemmebånd, vel?
Nå, men i hvert fald mente hun, at prognosen egentlig er god. Det er muligt, at få arbejdet et sådant ødem væk blot med stemmetræning og ingen operation. Men hun kan selvfølgelig ikke garantere det 100 % og der er da en vis risiko for, at det hele ender med en sandwich-terapi som det hedder. Altså stemmetræning - operation - stemmetræning.
I hvert fald skal jeg da under ingen omstændigheder tabe modet for der er jo helt klart sket nogle ting og sager i den tid, hvor vi har "leget". Hun anbefalede, at vi bare skal tage det stille og roligt og arbejde videre. Og hvis jeg syns, så kan jeg altid få lavet den undersøgelse igen, men måske lige et andet sted så...uden nikken mener jeg ;-)

Efter den samtale var der ikke meget tid tilbage, men vi kunne da lige nå at synge et par skalaer op og ned. Hun gjorde mig så opmærksom på, at jeg lider af det typiske "bange-for-de høje-toner-syndrom", og at jeg automatisk trykker på stemmen, så snart vi kommer op i de højere lag. Det gør de fleste mennesker, men det er noget man sagtens kan lave om på - påstår fru B. Det er ikke stemmen, der ikke kan finde ud af det, det er simpelthen hovedet, der laver lidt bøvl der. Og det var virkelig lidt forrykt. Vi sang sådan en række "mo -ah - oh - ah". "mo" var temmeligt dybt og så gik det støt opad og det sidste "ah" var skisme pænt højt og ganske automatisk fik jeg lagt noget tryk på ;-)
Når vi så sang nøjagtigt det samme, bare omvendt, altså den højeste tone først, så var den højeste tone helt uden tryk og fin og klar. Der er hovedet nemlig ikke bange og tænker "hey, alles okay, det går jo nedad nu". Fru B. morede sig ganske kongeligt, men det skal hun da også have lov til. Bagefter roste hun mig nemlig og sagde, at stemmen lyder fin og det der med at trække vejret helt ned i maven osv. det er jeg ved at have godt tjek på og at hun er meget fint tilfreds med mig. Jeg havde da gennemskuet hende og vidste godt, at hun var ude på at bakke helt op og plante nyt mod efter vores samtale, men det er også okay. Og set fra den sociale side, så kan hun jo også sit kram der, ikda ;-) Alligevel cool nok!


Men det er nu alligevel finurligt, at man kan blive så snydt af sin egen hjerne!

6 kommentarer:

Zette sagde ...

Fra korundervisning kan jeg huske, at vi altid fik at vide, at vi skulle tænke de høje toner lavere, og så naturligvis fuld luft og fuld åben mund, så der var plads. Men det er da klart, fru B ved noget. Der er helt sikkert ret meget psykologi i det der med høje toner - og tænk, hvis stemmen knækker og det blir pinligt og så'n.

Fedt hun indgyder dig lyst tila t fortsætte med at rose - og det lyder jo også til, at du koncentrerer dig. Du er da god til at genfortælle, hvad der er sket, og det tyder på, du hører efter. Godt gået Berliner

Berliner brosten sagde ...

Ja, det der tip med at tænke nedad, når man går op, det kom hun også med, men det er godt nok ikke så nemt at overliste knolden ;-) Men pyt nu med det - det skal nok blive bedre (I hope so!)

Pernille på 1. sagde ...

Ja det er utroligt at hjernen kan styre os så meget helt ubevidst.

Hvor er det fedt at prognosen er god, så er det jo "bare" at tage det stille og roligt.
Du må kæmpe videre !
Kærligst pernille

Berliner brosten sagde ...

@Pernille
Jatak, der er ikke andet at gøre end netop det...

Bettys blog sagde ...

Det er synd for dig, at du har bøvl med din stemme - men det er altså rigtig sjovt at læse om stemmetræningen. Det er også spændende! Men jeg håber, det bliver rigtig godt uden operation.
Altså, hundelorte!!! Det kan virkelig gøre mig rasende. Min nabo sætter sådan et lille dannebrogsflag i, når der ligger en udenfor. :-)
Da jeg havde hund, holdt jeg posen lige under halen.....Det så lidt latterligt ud.
Så var jeg fri for den der klamme lunkne fornemmelse gennem posen, når høm-høm'en skulle samles op.
:-)

Berliner brosten sagde ...

@Betty
Jeg kender nøjagtig den der klamme fornemmelse. Det er noget af det samme når kattene lige brækker sig ;-)
Det der med flagene er faktisk en god ide, men hernede ville jeg da snart gå fallit med alle de hømhøm'er, der ligger rundt omkring ;-)