onsdag den 1. april 2009

Stemmetræning #8

Jeg sprang lige over med at berette om de seneste stemmetræningsenheder, men idag var min sidste i denne omgang. Nu skal jeg holde pause og så til lægen for at få fat i en ny omgang. Jeg starter så formodentlig op igen engang efter påskeferien.
Men men, idag havde fru B. da lige noget af en overraskelse i ærmet. Da jeg kom ind i værelset stod der en briks midt i det hele og så var det at hun tilbød mig en åndedrætsbehandling. Den opmærksomme læser husker nok, at hun jo just er uddannet åndedrætsterapeut.
Hvorfor ikke tænkte jeg, lad os da bare prøve det, selvom jeg virkelig ikke havde nogen anelse om, hvad der ventede mig!
Altså op på briksen i en afslappet liggestilling, på ryggen. Så skulle jeg lukke øjnene og bare koncentrere mig om min vejrtrækning. Dvs. hvis et eller andet skulle føles ubehageligt, så skulle jeg endelig råbe op.
Hun startede med en slags meget sart massage af maven. I starten arbejdede mit hoved på højtryk for ligesom at finde ud af, hvad der egentlig sker og hvad hun egentlig jeg tror godt nok ikke, at jeg virkede særligt afslappet ;-)
Men det blev da bedre med tiden.

Derefter skubbede hun sine arme ind under ryggen og trykkede sådan temmelig hårdt imod korsbenet. Ved indtrækning, trykkede hun imod og når jeg pustede ud, gav hun også efter i bevægelsen. Hun efterlignede sådan set vejrtrækningsbevægelsen. Og det gjorde hun en masse steder - på armene, skuldrene, benene, knæene, fødderne. Det var ikke bare sart det hele, nogle gange trykkede hun godt nok til. Det var altså ret spændende, også at mærke, hvordan åndedrættet beroliger sig og hvordan det bliver dybere eller ikke. Jeg var meget forundret over, at hun kunne røre ved mine fødder - det er jeg normalt ikke så meget for, men det gjorde bare overhovedet ingenting. Det var endda ret så behageligt. I det hele taget er jeg ikke meget for at "fremmede" skal røre ved mig, men for det første er fru B. jo ikke sådan helt fremmed mere og for det andet har hun en "måde", der virkelig er tiltalende, direkte og diskret på en og samme tid. Sådan ønsker man sig en terapeut!
Det mest intensive var området omkring korsbenet. Der føltes nærmest hele kroppen som en stor blæsebælg. Det var som om hele kroppen lige pludselig trak vejret. Det var da helt fantastisk!
Det er meget forskelligt, hvordan de forskellige områder virker. Det er ikke alle mennesker, der har den oplevelse med korsbenet, derimod måske et andet sted. Da behandlingen var slut følte jeg mig sådan helt igennem varm og let, totalt afslappet. Og på en måde ganske overrasket og temmelig fascineret - sikke en masse ting man kan gøre med åndedrættet, kroppen osv.
Det hele var jo samtidig også en passiv behandling af stemmebåndene.

Så der er ikke andet at sige - jeg kan helt klart anbefale en sådan behandling. Skulle i nogen sinde få muligheden for en åndedrætsbehandling, så slå endelig til! Prøv det, i vil bestemt ikke fortryde det.


At føle sig som en blæsebælg - das muss man probiert haben!

4 kommentarer:

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

vidunderligt fortalt og utroligt interessant....det lyder virkelig til at være dybt behageligt og afstressende...og så lyder det som om man kommer i kontakt med hvordan åndedrættet egentlig er i hele kroppen....havde ikke tænkt sådan på det som at det kan føles alle steder ( og hos nogen mere andre steder end hos andre)...vildt fascinerende synes jeg....og kommer jeg i nærheden af en sådan behandling vil jeg virkelig gerne prøve...det nærmeste jeg kan referere til at egne oplevelser er yoga og særligt meditation som jeg dyrkede lidt for efterhånden en del år siden, men det var også fedt og her kom jeg også i en god kontakt med kroppen og åndedrættet...men det du oplevede hos Fru B. lyder virkelig spændende og fedt at du beretter om det...det er jo ikke sådan noget man eller får kendskab til...så tak for det Gitte....

Vibeke sagde ...

Ih Gitte du får dig da dine oplevelser, det lyder altså interessant:
Skal du så til læge og have en ny henvisning, eller sådan noget ligende?
Knus fra
Vibeke

Zette sagde ...

Hmmm, Berliner. Blæsebælg? Sikkert fantastisk. For mig ville det være ret intimt med berøring på korsbenet, har prøvet det til fys, fordi min korsben er lidt drejet, måtte hele tiden fortælle mig selv, at dette var behandling og helt professionelt.
Sejt, at du kunne slappe af og nyde det.

Berliner brosten sagde ...

@Anita
Jamen, det var virkelig meget afslappende, selvom det jo også var lidt underligt det hele. Men en helt igennem spændende oplevelse. Fru B. gør iøvrigt også i yoga ;-) Hun snakker da i hvert fald tit om det, men alle disse ting hører vel også sammen på en eller anden måde.

@Vibeke
Ja netop - jeg skal til læge for at få en ny henvisning, men det skulle ikke være noget problem. Fru B. sender i hvert fald en anbefaling til lægen og hede med kameraet sagde jo det samme...

@Zette
Jamen, det fortalte jeg også mig selv i starten, det var jo ikke blot intimt pga. korsbenet! Men ind imellem lykkedes det mig da at få hjernen lidt ned på blus og der var da virkelig nydelse i det...