mandag den 6. september 2010

Musikalsk mandag #5

Idag præsenterer jeg en kvindelig singer/singwriter.
Det er jo en genre jeg holder specielt meget af :-)
Det er ofte ikke noget vildt spændende eller nyt musik, men derimod stemmen der gør det hele interessant og værd at høre. Og hende her har også en helt fantastisk historie med i bagagen.
Sangerinden hedder Wallis Bird og er født i Irland, 1982.
Da hun var blot 1 år, faldt hun ned i en plæneklipper som faderen just kørte rundt med. Alle fingre på venstre hånd blev skåret af! 4 af dem kunne sys på igen, blot lillefingeren mangler. Da hun var 2 år forærede faderen hende en guitar og så gik det slag i slag og hun fandt sin helt egen teknik. Der findes jo højrehåndsguitarer og venstrehåndsguitarer og hun spiller på en almindelig højrehåndsguitar som hun så altså vender om, så den hænger som en venstrehåndsguitar, men strengene er der ikke ændret på. Dvs. de sidder omvendt! Jeg ved ikke om den forklaring var for indviklet? Men jeg syns dælme godt nok at det er fascinerende! Hold da op, flot flot.

Der er faktisk ikke vildt meget at finde med hende på tuben og nummeret her er heller ikke i nogen særlig god kvalitet, men det rækker da til at få et lille indtryk.
Sangen hedder "The circle" og er fra hendes forrige album "Spoons".

5 kommentarer:

Inge sagde ...

Det er ikke fordi jeg ved ret meget om musik, lytter kun til det, men hun har en god historie, og så kan hun jo spille på en guitar.. :-)
Tak for intro til hende.

Mig sagde ...

Tænk at det allerede er mandag....

Tiden går alt for stærkt !!!

Kan ikke afspille linket, men min pc driller også en del i dag.

Hyggehygge
Marianne

Anonym sagde ...

Den gudbenådede Jimmy Hendrix var også i stand til at spille både venstre og højrehånds guitarer med strengene både den "rigtige" vej og også omvendt, altså på alle fire måder - bare lidt musik trivia....

hilsen
Tankehals mand.

KirstenK sagde ...

Ikke dårligt, jeg kender hende ikke,men synes hun har en dejlig stemme. Det hører måske ikke til den slags musik jeg lytter mest til (jeg er mest til rock og den meget tunge slags) men det er så dejligt at blive introduceret til nye kunstnere. Jeg lyttede lige til et par af hendes andre numre på Grooveshark...synes faktisk hun er rigtig god, og hendes guitarhåndtering er fantastisk!

Berliner brosten sagde ...

@Inge
selvtak og ja, det er en ret spændende historie!

@Jule
Ja, der har du da lige ret - tuden dlyver sgu afsted!

@tankehals mand
Tak for info. Jeg kender ikke meget til hendrix for jeg er ikke vild med musikken, men alligevel imponerende! Men okay, Hendrix var heller ikke helt af denne verden, var han?

@KirstenK
Ja, det er da altid spændende at høre noget nyt. Det elsker jeg jo også og man behøver jo heller ikke at syns om det lige med det samme eller overhovedet :-)