mandag den 26. januar 2009

Om anti-hoste-te og om "alle de fløjter"...

En virkelig grum hoste har holdt sit indtog her..Jamen, jeg er altid så heldig. Hvorfor kan jeg ikke bare få sådan en ganske almindelig forkølelse, der er ovre efter et par dage med rød tud. Nej nej, jeg skal have sådan en fanden, der presser på i tide og utide. Allerværst er det da, når jeg kommer ned og ligge om aftenen. Der kan jeg bruge en time på at hoste lungerne halvt ud af kroppen, inden apparatet beroliger sig igen. Hvor frisk er man så lige dagen efter?
Så nu sidder jeg her og drikker anti-hoste-te i lede mængder, frivilligt! Og det er altså lidt farligt, for jeg hører til den menneskegruppe der foretrækker kaffee og alt andet, bare ikke lige te (læs: jeg hader det bryg!)
Ellers tager jeg det stille og roligt for jeg vil nødigt til at være rigtig syg. Vinterferien nærmer sig jo og de par dage skulle jeg helst lige klare...(ååååha da, så ansvarsbevidst!)
Vi hører musik og har snakket meget om koncerten igår. Sådan en oplevelse kommer da op og vende et par gange eller tre, sådan er det jo. Og da fløjterne er blevet kommenteret, vil jeg da lige vise dem og JA, det er lidt sejt at være kæreste med en næsten profimusiker (F... dig, jantelov ;-)

Der findes blokfløjter i alle størrelser - sopranino, sopran, alt, tenor og bas. På billedet her mangler lige basfløjten, da den er udlånt i øjeblikket.


Disse fløjter koster en formue og er alle fra rigtige intrumentbyggere og ikke lige masseproduktion fra musikbiksen inde i midtbyen. De er højst følsomme og man kan ikke spille en hel koncert på en og den samme fløjte. Så alt efter hvad for et stykke der spilles, bliver fløjten udvalgt. Da de forskellige programmer jo helst skal være afvekslingsrige, forsøges det, at præsentere alle fløjtestørrelser. Et af stykkerne der blev spillet igår kan høres her (i denne version dog sunget af en kvindealt):



Arien hedder "sempre copra notte oscura" og stammer fra Vivaldis opera "Tito Manlio". Min favort var nu egentlig en Bach-arie "Leget euch dem Heiland unter", men den kunne jeg ikke lige finde ;-)

Nogen her, der også brænder for den slags musik? Fortæl endelig!
Ellers vil jeg blot hæve min tekop og skåle med jer, rent virtuelt forstår sig.
Altså skål eller som vi siger i mine kredse:
"Prost Gurgel, es kommt ein Wolkenbruch! ;-)

8 kommentarer:

Zette sagde ...

Jeg vil ikke sige, jeg ligefrem brænder for musikken, men en fjerdedel af min cd-samling er dog letfordøjelig klassisk :-)
Men hold op, hvor er det fantastisk og dermed garanteret også vildt krævende fløjtespil. Godt gået af kæresten din - du har grund til at være stolt.

- og ps, for mig hjælper salt/salmiaklakrids, når jeg har liggende hoste - eller altså når hosten kommer om aftenen. Måske er det indbildning, for jeg er glad for lakrids...

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

det var noget dejligt musik du satte på....smukke fløjter alle sammen....sikke mange forskellige..dejligt at du sådan forklarer at de ikke kan holde til at blive spillet på alene til en hel koncert....det er lige før jeg får lyst til at finde min ( ups! godt nok købte jeg en af plastic.....) frem og lige prøve tonerne af..om jeg kan huske noderne og fingerstillingerne....meget smukt blokfløjtespil i musikken....for ikke så længe siden hørte jeg Jethro Tull, som har en meget legendarisk tværfløjtespiller og det lød fantastisk med hans fløjtespil...faktisk synes jeg at det er hans tværfløjte der er det vigtigste og bedste i Jethro Tulls musik, efter min mening......men generelt er musik (og her er der selvfølgelig smag og behag) utroligt livsbekræftende og rammer dig i den grad på følelserne....og hører man noget musik, der rammer én, er det svært at forholde sig neutralt og upåvirket....musik går lige ind i dit hjerte og sjæl, synes jeg.....direkte...uden at du kan nå at vægre for dig....anderledes har jeg det med billedkunst m.m....det går ikke så direkte ind som musikken men kan selvfølgelig også ramme dybt og slå omkuld....( og det lyder måske som om det er ubehageligt men nej..det er faktisk eneftertragtelsesværdig tilstand)....

Grønlandsposten sagde ...

Fløjtespil er ikke min stærke side, trods flere års undervisning i både blok- og tværfløjte! Så hellere lytte til andres spil :-) Jeg hørte meget klassisk musik, da jeg skrev speciale, det var så dejligt beroligende og noget jeg virkelig kunne koncetrere mig til - selv om jeg af og til koncentrerede mig mere om musikken end om skriveriet!

Zette sagde ...

Hov forresten:
Den rejebisque jeg lavede i lørdags, krævede helt klart at blive tilberedt under klassisk muisk - ellers var den med garanti ikke blevet god :-)

Anonym sagde ...

Rigtig god bedring. Jeg håber du får hosten bekæmpet med te og smuk musik.

Berliner brosten sagde ...

@Zette
Godt så! Så fik vi da det på plads...det ville jo være lidt fatalt, hvis vi rent musikalsk slet ikke matcher ;-)
I hvert fald matcher vi angående lakrids. I love it too! Men har du nogensinde forsøgt at få fingrene i et anstændigt stykke lakrids hernede? Den er lidt svær. Godt nok findes der en lakridsbutik et eller andet sted, men den har jeg ikke fået taget mig sammen til at besøge endnu...Faultier Mikkelchen!

@Anita
Kæresten her er også meget glad for Jethro Tull og det er noget meget energifyldt musik. Det har du ganske ret i. Også i, at musik kan gå rent ind og umiddelbart "virke". Billedkunsten tager sin tid, men den kan også godt gå ind med et brag. Jeg husker tydelig mit første møde med A. Jawlensky...men det er en anden historie ;-)

@Grønlandsposten
Det er helt utorligt, hvor manger der har spillet fløjte her. Jeg elsker jo også tværfløjte og har også forsøgt mig med det, men øøøøh - jow, jeg havde for lidt tid til at øve ;-)

@Marina
1000 tak for det! Idag har jeg været på apoteket og købte alt hvad de nærmest tilbød mod hoste ;-) Lad os se om blandingen musik/medicin kan få lidt liv i mig igen.

Zette sagde ...

Uha, det ville være den største (eneste?) ulempe ved at på i det tyske ingen saltlakrids. Vi har hos indført begrebet kørelakrids, det vil sige en mormorpose (læse: frysepose, der ikke går i stykker ved gentagne greb i posen) med flere forskellige blandede poser, når blot vi skal køre syd for København. Skal vi på ferie i Tyskland er vi nødt til at finde 8 Liters fryseposerne frem i stedet for standard-4-literen.
Er der ikke lakrids i dine RødeKorsPakker fra hjemstavnen?

Berliner brosten sagde ...

Jo selvfølgelig er der det, men jeg vil helst selv vælge slagsen ;-) Det er jo også lidt forskelligt hvad man lige er til, om sødt eller salt, eller stærkt...
Den der kørepose lyder til at være en god ide! Men jeg er ikke sikker på at jeg kan få den indført her - dvs. så skulle vi da ha 2 forskellige. Kæresten hører nemlig til gruppen "chokoladejunkie"...