fredag den 6. februar 2009

Dresden og omegn...

Så er vi tilbage i Berlin. Det var en skøn lille turboferie og det er jo altid dejligt at blive lidt forkælet...Katskidtet viste stor glæde, ja hankatten var slet ikke fornærmet og der var endda velkomsthilsen i form af en ordentlig omgang halv fordærvet kattemad inde under computerbordet! *Home sweet home*
Jeg er lidt træt i knolden, så det her bliver vist mest et fotoindlæg, men det er vel også okay.
Vi plejer altid at være på nogle gode og lange udflugter, svigerfar kender Sachsen som sin egen vestelomme, men det var lige koldt nok til det helt store, så vi "nøjedes" bla. med en tur i den her dejlige park:


Der er stadig så koldt der, at søen her er næsten helt tilfrosset,
men det var prægtigt at se ænderne stå på skøjter ;-)

Der var en masse almindelige ænder, og så rigtig mange af de her mandarinænder.
De er noget så flotte! Jeg elsker jo at kigge på dyr i alle former og farver...


Selvfølgelig skulle vi også lige ind og ha en kop varm kaffe på den her dejlige cafe.
I DDR-tiden var den efter svigerfars udsagn noget af et rottehul. Det kan man ikke forestille sig nu, da der er en meget hyggelig atmosfære.



Selvom vinteren stadig har greb om Dresden og omegn, så fandt jeg alligevel et par forårsbud. De første i år! Jubiii...


Dagen efter skulle vi på det obligatoriske besøg i Dresden selv. I disse dage er byen ved at gøre sig klar til et sørgeligt jubilæum. Hvert år mindes beboerne bombningen af byen, der fandt sted 13.-15.- februar 1944. Der bliver uddelt hvide roser, som folk sætter i knappehullet. Der er mindekoncerter, gudstjenester osv., men egentlig er det en stille sorg.
Dresden var (og er) en fantastisk flot middelalderby med en masse fantastiske bygningsværker og en meget stor del af disse, blev bare smadret på ingen tid. Kort tid før nazisterne overgav sig ( 12 uger senere), blev byen bombet sammen, op mod 90% af midtbyen endte i grus! Det skete selvom Dresden lå hverken strategisk vigtigt og heller ikke havde nogen stor betydning set ud fra et industrielt synspunkt. Det handlede meget mere om et hævnagt fra de allieredes side. Symbol for byen, for genopbyggelsen og for hele det her sammenhold er "die Frauenkirche", der blev genåbnet 2005. Under linket kan man se et billede af kirken inden den blev genopbygget. Ufatteligt!
Denne bygning er fantastisk. Jeg har det sådan, at jeg helst skal se den, når jeg er på de kanter. Ikke indeni, der er den ikke lige efter min smag, men udefra.
Bare så smuk, men se selv:

Der findes en masse andre flotte bygningsværker. Dresden har nok den smukkeste bykulisse jeg kender...men mere om det en anden gang. Jeg fik ikke lige taget så mange billeder.

Ja og ellers var der bare hygge på programmet, læsning på sofaen, lækker mad og besøg af denne bette ven på balkonen:


Et par helt igennem dejlige dage og nu kan jeg allerede høre arbejdet kalde. Ikke så højt endnu, det er mere en hvisken, men det skal nok komme...
Jeg må ha fat i nogle ørepropper!

6 kommentarer:

Grønlandsposten sagde ...

Skønne billeder Berliner! Jeg vil så gerne til Dresden en gang, den skulle være så smuk.

Se at få fat i nogle ørepropper og hold weekend :o)

tankehal sagde ...

dejligt indlæg...

tankehal sagde ...

ps min ferie er lige begyndt :-)

Berliner brosten sagde ...

@Grønlandsposten
Ja, Dresden er virkelig et besøg værd! Byen er måske ikke så hip eller noget, men der er meget at kigge på.

@Tankehal
Skam dig! ;-)
En uge er bare noget pjatværk - man skal ha mindst 2 uger før man bliver sådan helt frisk syns jeg, men okay - don't be utaknemmelig!
Ps. God ferie!

Anonym sagde ...

Jeg har lige fundet din blog, og vil prøve at læse lidt med her. Jeg er født i Berlin, og håber at kunne besøge byen i år på et tidspunkt. Jeg er helt vild med Kirken i Dresden - også indeni - den har sin egen side, hvor man kan se billeder derfra. Så det går altså an evt. at se den på vejen, kan jeg regne ud?

Berliner brosten sagde ...

Hej Deborah og velkommen til.
Hvor spændende at du er født i Berlin! Jeg må ind på din blog og læse, måske man kan erfare mere der ;-)
Jeg er ikke så begejstret for kirken indeni - de der farver er for pop-agtige efter min smag, men udefra er den jo så smuk.