onsdag den 4. februar 2009

Uden for land og ret...

Jeg er ikke hjemme. De der berliner brosten må lige klare sig et par dage uden mine fodaftryk. Vi er på besøg hos svigermekanikken i Sachsen. De bor i en forstad til Dresden som jo også er en meget meget flot by! Og overskriften på dette indlæg er taget lidt ud af den blå luft - de sidder da for eksempel på en hurtig internetforbindelse og svup havde jeg min lille skat af en notebook logget på - og ja, og de har også varmt vand og lys og alt det der. Alles bestens!
Det er blot mig, der ikke lige fik pakket tasken 100 % optimalt. Jeg kan nemlig ikke få overført billeder til computeren her, fordi jeg glemte vores hukommelseskort-aflæser (sikke et ord!) og sidste gang jeg stoppede kortet fra mit kamera i svigermors aflæser, der meldte den fejl over hele linien og jeg kunne smide et 2 gigabyte kort i skralderen, så denne gang er jeg lidt forsigtig!
Måske jeg finder på en løsning imorgen og hvis ikke, så må i vente med et par skønne billeder til jeg er tilbage i Berlin. Og dem er der i hvert fald et par af!
Men i hvert fald er jeg online. Det ville simpelthen også være en katastrofe, hvis ikke.

Huha, har vi her begyndelsen af noget computerafhængighed*?
(naaaaarj da! Slet ikke! )
*Det er under ingen omstændigheder min mening at gøre grin med folk, der virkelig har problemer i denne retning!
Lad mig lige slå det fast.


Fortæl mig lidt om jeres vaner - Det ville virkelig interessere mig, hvordan i alle sådan har det med det der pc-værkeri. Altså rent privat...
Kunne i sagtens undvære den maskine? Er det nok at tjekke mails en gang om ugen - eller skal i helst ha en daglig dosis?

4 kommentarer:

Grønlandsposten sagde ...

Internettet er min livline! Bliver irriteret, hvis forbindelsen er nede i mere end 10 minutter (og det sker altså nogle gange her). Tjekker min mail flere gange om dagen, er på facebook, msn og skype. Mener jo, at det er ganske naturligt, når man bor heroppe langt væk fra resten af verden. Hvordan skulle jeg ellers få at vide, hvad der sker udenfor øen?

Kan på den anden side godt glemme mailen, bloggen osv. hvis jeg har travlt eller er på ferie, men i hverdagen skal forbindelsen altså bare være der. Hele tiden. Internet-junkie? Tja, lidt måske...

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

hej Gitte !

jeg er nok rimelig flittig med min blog og flickr, tror jeg...men i perioder, hvor jeg har travlt så lægger jeg ikke noget på....men kan godt få tid til lige at give et par kommentarer....jeg tjekker min mail hver dag eller hver anden ca.....jeg bruger ikke mail så vildt meget...ved nogenlunde, hvis jeg har nogel ting som skal aftales, så bruger jeg mailen.....ellers må folk ringe til mig, tænker jeg, hvis det er absolut vigtigt...
men jeg bruger da efterhånden internettet til rigtig meget, skal jeg lige have lidt oplysninger om et eller andet, så bruger jeg da google.....men jeg bruger også bøger ret meget og låner rigtig mange på biblioteket og bruger også meget fjernlån af bøger som ikke er på mit lokale bibliotek....
jeg får også nogle gange ondt i armen og ryggen af at sidde for længe og evt. i træk....så tar`jeg pause....men jeg kan sagtens komme til at sidde og hænge for længe for så skal jeg liige...og liige...men jeg synes selv det går fint og føler mig ikke afhængig, men har så heller ikke prøvet at undvære så forfærdeligt længe af gangen......tror også godt jeg kunne komme ind i en vane med ikke at bruge det overhovedet, men så skulle det være fordi jeg så ikke får tid til alt det andet jeg gerne vil...men det fungerer fint med den tid jeg har og mit behov for at være på nettet og lave andre ting også.....men jeg synes det er meget dejligt at kunne komme i snak med folk, der som du bor i andre lande og komme i snak med folk med lignende interesser som jeg....og via Flickr kommer jeg bl.a. i kontakt med mange som laver billeder/kunst i en eller anden form og det sætter jeg meget pris på, for det er meget inspirerende at få udvidet sin kunstneriske horisont eller støde på nogle mennesker, der arbejder med noget a la det som jeg selv går og bakser med....og så må man ikke glemme musikken...her er nettet superm uovertruffen...via nettet kan man høre så meget god musik..så fedt, synes jeg....
men man skal nok tænke lidt over sit interenetforbrug og passe på at man også laver andre ting og får brugt sin krop og ikke sidder røven flad foran skærmen....nicht war ?

Zette sagde ...

Jeg kunne ikke undvære pc'en. Jeg vil i hvert fald meget nødig. Jeg har den dog heller ikke med på ferie - eller jo, det har jeg faktisk men uden opkobling, så bruger jeg den bare som skrivemaskine, fordi jeg på ferier altid laver feriedagbog for at fastholde mest muligt. Men opkoblingen savner jeg ikke.
Det er til gengæld yderst sjældent, at jeg IKKE er på pc'eren om morgenen før arbejde kl. ca. 6-6.30, det er der rigtigt mange af mine kolleger, der ikke fatter.

Det medie jeg dog allernødigst ville undvære er dog radio - jeg ville have uhyggeligt svært ved at leve uden p1. Selv ved en enkelt overnatning, snupper jeg clockradioen med, så jeg kan høre radio om aftenen, morgenen og nogle gange om natten :-)

Glæder mig til billeder og historier om Dresden - et af de steder, jeg ikke har været i det tyske.

ps. og du har jo selv sagt jeg skal: men jeg tror vi primært ville sige "uden for lands lov og ret" :-D

Berliner brosten sagde ...

@Grønlandsposten
Okay, så kører du nogenlunde samme stil som jeg gør. Jeg bruger også alt det der ala facebook, msn osv. For det første er jeg ikke noget telefonmenneske og for det andet er det bare en nem måde at holde kontakt til hjemlandet og til venner, der selv er fordelt over kloden. Men så længe man kan holde pause i ferien uden at blive skør, er det vel også helt i det grønne område.

@Anita
Tak for dit udførlige svar.
Du har ganske ret - man skulle da nødigt komme til at sidde røven flad ;-) Men der findes da perioder, hvor det er lige ved...Internettet er virkelig en genial opfindelse - alle de oplysninger man kan finde, og så hurtigt. Men jeg elsker også stadigvæk en god gammeldags bog og så tor jeg på, at det ikke er helt så slemt endda. Det har også lidt med årstiden at gøre...

@Zette
Dresden kan jeg helt klart anbefale. En ualmindelig smuk by...i det hele taget er Sachsen som Bundesland et besøg værd, fantastiske landskaber og søde mennesker - på trods af deres dialekt ;-)
Sjovt det med radioen. Så behøvs du jo faktisk slet heller ikke en ipod, oder?
Det der med at være på om morgenen kender jeg fra min kæreste - nu da vi bor sammen ikke mere, men da vi boede i 2 forskellige byer.
Så vild jeg er med internettet - om morgenen interesserer det mig nul!
Jow jow, selvfølgelig skal du! Tak for rettelsen. Jeg har virkelig mistet sansen for de der detaljer, så vær velkommen. Det mener jeg virkelig...