søndag den 9. august 2009

Back in Berlin...

Har været tilbage i Berlin siden torsdag aften, men er først nu klar med et lille indlæg. Fik denne gang nærmest et kulturchok, da vi kom tilbage til denne stinkende, larmende, men så dejlige by.
I DK kan man snart vænne sig til rolige aftener, hvor man blot kan høre stilhed - hvis der da ikke lige er en fugl, der skratter, en bil eller traktor i det fjerne til at dæmpe idyllen...
Kom så lige til Berlin, stå ud af bilen og hør: Technobeats ud af det ene vindue, børnegråd ud af et andet, to der skændes ud af et tredje, og rigtig høj panfløjtemusik(!) ud af et fjerde, sådan noget pseudo-sydamerikansk Gedudel. Så er det altså at man for en kort stund, får lyst til at løbe skrigende bort eller flytte til DK imorgen...
Men okay, klap nu hesten - jeg er faldet til ro igen og har også allerede vænnet mig til alle de lyde, de lugte og alle de forrykte mennesker, der stavrer rundt her. Berlin er noget så kaput, men sgu en skøn by, helt ærligt.
Ferien i DK var skøn til os og meget afslappende. Jeg vil ikke skrive stort om det, men lade et par billeder tale for mig:

Turem med færgen Rostock-Gedser var et horrortrip. Jeg hader at føle mig som en sardin og sjældent har jeg mødt så surt et personale.


Jeg var lidt spændt på København - har ikke været der i et par år efterhånden. Forfærdelig mange turister, men det kender vi jo.
Jeg er SÅ imponeret over operaen. Fantastisk flot bygning - næste gang vil jeg derind!


Med hende her og HHEGM var vi i Knuthenborg Safaripark. Det var totalt hyggeligt og en skøn tur for dyreelskere.







Storebæltsbroen er en oplevelse hver gang syns jeg. Vildt flot, når den lige dukker op...


Jylland bød på et par strandture, skønne køreture rundt omkring, besøg i Århus og Ålborg:




Jo, og så var der jo lige sporten. Man kunne tror at jeg var total cykelfan - for vi stødte faktisk på "Danmark rundt" hele to gange, godt nok ikke direkte planlagt. Men det ser nu flot ud, når sådan en kulørt trup kører forbi. Og det lyder som en kæmpe bisværm...



Okay, og så var der jo lige den her fodboldkamp. Lad os ikke komme nærmere ind på det...det var lidt af en pinlig forestilling. Men det var meget spændende, at opleve forskellen på danske og tyske fans. Der var altså blot ca. 1000 fra Hamborg og vel mindst 3 gange så mange danskere, men alligevel lød det som om at hele stadion var fyldt op med tyskere. Og det var sgu lidt sjovt at se alle de her jyder siddende med åben mund og polypper, da Tyskerne gik sådan lidt småamok i en glædesrus over det 1. mål ;-)


Nok med billeder, til sidst en musikanbefaling, hvis i da ikke allerede kender det ud og ind. Vi var inde i en pladeforretning i København og hørte noget spændende dansk musik. Jeg ville straks købde den cd, men anede jo ikke hvad det var for noget. Heldigvis stod der et skilt på disken: "hvad vi spiller lige nu", nemlig: Balstyrko - Jagten på noget. Balstyrko? Hvad er dog det for et navn. Jeg overvejede i et stykke tid, hvordan det mon udtales - men droppede det og bad så bare om den i spiller nu ;-) Men man kan da godt blive sådan lidt usikker - jeg oplevede det op til flere gange i butikker - jeg startede på dansk, men de snakkede sgu tilbage til mig på engelsk! Hvor flot er det lige og hvad vil det sige til mig?
Nå men tilbage til Balstyrko. Jeg kan SÅ varmt anbefale det til jer. Det er så spændende musik, afvekslende og afslappende. Det er underfundigt på en måde, altså jeg er helt solgt og det er kæresten iøvrigt også, selvom hun ikke forstår teksterne.
Kig engang her.
Eller hør engang her, her og her:







Jeg ved godt, at det er lidt overdrevet med 3 eksempler, men deler i ikke bare min begejstring???



5 kommentarer:

tankehal sagde ...

ville godt bytte bopæl da ellers....

Marina sagde ...

Det lyder som en dejlig sommer.

Det er altid lit sjovt når man vender hjem for det er som om man ikke længere er helt så hjemmebild og kan se ting man længe har overset (både de gode og de mindre gode). Kort tid efter har man mistet den evne og er bare tilbage hvor man plejer.

Zette sagde ...

Tak for kigget på din ferie. Det var stadig godt at have jer på besøg....

KirstenK sagde ...

Nej det er overhovedet ikke overdrevet med tre eksempler, jeg er fuldstændig tosset med den cd...har nok hørt den 100 gange, specielt "Intet stopper helt" er jeg vild med...

Berliner brosten sagde ...

@tankehal
Er du nu sikker?

@Marina
Ja, det har du helt ret i. Det er faktisk meget spændende. Underligt også, hvor hurtigt man kommer ind i den der rytme, man kender fra tidligere...Det er jo kendt, men alligevel glæder jeg mig, når jeg kommer hjem til mit eget...

@Zette
Selvtak - og ja - helt enig ;-)

@KirstenK
Godt så! Dejligt, at nogen er enige med mig. Jeg er da også helt pjattet med den cd og hører den både her og der ;-)