søndag den 13. september 2009

Gave til lyttelapperne!

Det har været en streng uge syns jeg (og weekenden er allerede forbi igen, snøft!) - starten på et skoleår er altid spændende og kræver lidt ekstra indsats. Så jeg var godt nok glad, da vi nåede til fredag middag og jeg kunne hoppe i bilen - hjem i hulen til en weekend med blot 2 aftaler. Den ene var en fødselsdagsfest. Det var hyggeligt, men fredag aften er normalt vores koma-aften, så vi hang lidt i optrækket vist nok ;-)
Idag havde vi igen en "aftale" og den har jeg godt nok glædet mig til længe. Vi skulle nemlig til en minikoncert med Andreas Scholl. Jeg lærte ham, altså hans stemme at kende for et par år siden og har siden købt alle cd'er der findes og har besøgt et par koncerter. Problemet er, at han rejser verden rundt og ret så sjældent er i Berlin. Hvis jeg havde tid og penge, ville jeg rejse bagefter tror jeg ;-)

Andreas Scholl er en af verdens bedste kontratenorer. En kontratenor er det man førhen kaldte en kastratsanger. Andreas Scholl har samme stemmeomfang som Senesino, en af de berømteste kastrater som G.F. Händel skrev mange arier til.
OG Andreas Scholl synger simpelthen som en gud! Det gør han uden tvivl!

Koncerten idag var da heller ikke nogen skuffelse, uha nej da - man skal godt nok lige passe på ikke at sidde der og få tudefjæs, når han starter!
Stedet han sang var også meget imponerende, det var nemlig i musikinstrumentmuseet. Dvs. han og publikum sad og stod midt imellem en masse forskellige instrumenter og på væggene hang der store malerier af berømte komponister. Yderst passende.

Her 2 eksempler på, hvad han kan. Hans stemme er som fra en anden planet!
Og det kan man vist godt høre - om man så er til barokmusik eller ej, oder?

Det første eksempel er iøvrigt fra en koncert i Danmark ;-)




Hvis der er nogen, der skulle få lyst til at høre ham live - han synger i Danmark hele to gange i nærmeste fremtid! Se her. (Jeg burde flytte!)

Ingen kommentarer: