fredag den 19. februar 2010

Fandeme frækt...

Der findes jo mange måder at tjene penge på...i storbyer som Berlin hører tiggere, hjemløse, der sælger deres aviser, lommetyve osv. til bybilledet. Ganske ligesom das brandenburger Tor eller der Fernsehturm.

Men så findes der også vinduespudserne! Og de spiller ligesom i en liga for sig selv.
Det er dem der står ved lyskrydsene (og dem er der ved Gud nok af!) og tilbyder at vaske forruden på din bil.
Det var egentlig punkbevægelsen, der startede med det, men nu er de vigtigste lyskryds overtaget af rumænske grupper. Mænd, kvinder og børn.
Der står de så med deres flasker fyldt med beskidt sæbevand og når der bliver rødt, kommer de med store bevægelser, smil, charme og jeg skal komme efter dig.

Sidste sommer var der kæmpeproblemer med dem.
Problemet er, at de ikke forstår et nej. Hverken sprogligt eller i tegnsprog. Jamen de er fandeme både bline og døve - er det ikke skrækkeligt? Selvom man gestikulerer som en åndssvag starter de bare med at pudse, male hjerter og hvad ved jeg på ruden.
Sidste sommer var der flere situationer, hvor de så reagerede aggresivt, når de fik et nej eller for lidt penge (efter deres mening). Så fik bilen et spark, ruden et slag og personen blev truet. De blev bortvist fra flere pladser, men så snart politiet var kørt, var de tilbage.

Hvis der er noget jeg virkelig SLET IKKE kan tåle, så er det når mine grænser bliver overtrådt og når et nej ikke akcepteres som et nej! Og egentlig har kæresten og jeg aftalt, at vi ikke lader os overtale og at vi ikke åbner ruden og at vi ikke skal have pudset noget som helst!
Her i den lange vinter har byen haft ro, men nu har vi tøvejr og plusgrader og ved de store lyskryds er der igen liv og glade dage!

Idag gik det ud over kæresten.
Hun havde tidligt fri og var på vej ud for at hente mig.
Vi har jo vores aftale om ikke at hoppe på den, men formodentlig var hun i weekendhumør og havde et blødt hjerte. Okay så, det kan ske for os alle ;-)

Fyren her vaskede forruden. Dvs. den halve (ellers skulle han jo have været en tur rundt om bilen, men det er da også for hårdt) og hun gav ham 1 Euro. Så vidt, så godt.
Da hun havde givet ham den, sagde det pludselig klak, klak, bing.
Det viste sig, at han havde tabt mønten ind i bilen.
Det var i hvert fald det han sagde: "Ååååh nej, jeg tabte den", og så rakte han hånden i bilen og sagde: "Giv mig mere. Giv mig en anden!". Hun var selvfølgelig helt forvirret, lyset skiftede til grønt, folk dyttede, stress. Hun sagde, at hun desværre ikke havde flere småpenge, blot 10 Cent. Dem fik han så og væk var hun.
Senere tjekkede hun så bilen, klart -  og hvad fandt hun? I har vel gættet det, oder?
Ikke nogen 1 Euro, men et lillebitte 2 Cent stykke.

Fandeme frækt! Og det handler overhovedet ikke om de par usle pengestykker, det handler bare om den der uforskammethed, der bare er normal for dem. Det handler om deres holdning og deres måde. Zum Kotzen!

Nogen der ved hvor man kan købe billig peberspray? Yihaaaa :-)
God weekend!

11 kommentarer:

tankehal sagde ...

ja det er faneme frækt !! har på fornemmelsen at det nemmere at købe de der spray nede ved jer ! køb rigeligt når i finder dem jeg er gerne aftager af et par stykker !

Inge sagde ...

;-)) Ja det er hamrende frækt, men også ret opfindsomt, jeg forstår godt jeres irritation, men mon ikke det bliver en af de historier I griner af om lidt.
God weekend i Berlin

KirstenK sagde ...

Uha da da, faktisk har jeg oplevet noget lignende også i Berlin, men ham her ville vise vej, hvilket jeg ikke havdebrug for, men han blev ved mmed at følge mig og snakkede og snakkede, så gav jeg ham 2 euro for a blive fri for ham, men det var alt for lidt...han var pænt truende og faktisk var jeg lige ved at skide i bukserne...og så var det, jeg tog benene på nakken og spurtede afsted...

Vibeke sagde ...

Ja Gitte, det er faneme frækt, - du milde hvor er de dog påtrængende, sådan noget hader jeg simpelthen!
Knus
Vibeke

Tina Liel sagde ...

Er du gal det er frækt!!!! Ville også være blevet stiktosset. Ser ud til at I har jeres at se til med østeuropæerne!! Hører også at der er en masse tyverier i DK hvor de gerne står bag og så sådan en historie som denne. En dejlig weekend til dig. KNUS♥

olines sagde ...

ENIG!

Mig sagde ...

Jeg kan ikke lade være med at tænke på, hvilken skæbne der ligger bag, at de bliver nødt til at leve og snyde på den måde..

For det kan da for pokker ikke være selv valgt ??? Og hvor mange penge kan de lige nå at tjene på en dag ???

Men frækt og forkert det er det !!

Kæft jeg var blevet sur !!!

Hyggehygge og rigtig god weekend
Marianne

Tina - omme i London sagde ...

Jeg fatter simpelthen ikke folk kan faa sig selv til det og som du siger, saa er det ikke beloebet der faar en op i det roede feldt!

Claudia sagde ...

Jeg har været flittig gæst i Berlin rigtig mange gange, men har ikke været der siden sep. 08 ( Skal derned igen til påsken...jubiiii ). De første gange jeg var i Berlin var der ingen sigøjnere i bybilledet, men de er godt nok kommet til. Og nej, de fatter ikke et nej. De er så grove og uforskammet. Man kan ikke sidde på en fortorvscafe uden at de kommer rendene frem og tilbage flere gange, inden man har drukket kaffen.

Syntes virklig det er blevet et problem. Jeg bliver så pissed, når de står der med en unge på armen eller sender deres 4-5 årig over og tigge om penge.

Jeg har ikke opdaget det med bilruderne endnu, men nu er det også 1 1/2 år siden jeg har været der sidst. Jeg bliver helt trist over at høre at man nu også skal kæmpe med det.

Mig sagde ...

Hvordan går det ????

Berliner brosten sagde ...

@tankehal
Okay, så køber jeg bare en familiepack :-) Så kan du få en til hver lomme og taske.

@Inge
Klart er det noget man griner af bagefter. Men sådan helt morsomt bliver det aldrig - for man ved at det ikke var sidste gang. Sæsonen er jo først lige startet!

@KirstenK
Ja den der historie kender jeg også. Altså ikke fra mig selv, men fra andre. Det er ufatteligt, hvad de folk tillader sig! Men sådan er det vist i enhver storby.

@Vibeke
Ja, de er endda meget påtrængende. Men det ar jo et godt eksempel på at vi skal huske, hvad vi aftalte. Så nu er vi advaret og der skal ikke åbnes flere vinduer!

@Tina Liel
Ja, de åbne grænser bringer ikke blot lykke da! Hvad jeg især hader er, når de sender deres børn frem. Den der medlidenhedstur, den går mig på.

@Olines
Godt så :-)

@Jule Mig
Når man har oplevet et par af de her kandidater, så tænker man altså ikke på skæbner mere. Der findes ved Gud også andre muligheder...Måske bliver man også lidt immun på en eller anden måde...

@Tina i London
Det er vel en helt anden mentalitet. Men de gør det sgu svært for en ikke at blive udlændigefjendtlig. Sådan hedder det ikke, det ved jeg godt, men jeg ved ikke lige det rigtige danske ord ;-)

@Frau Weber
Jamen, så har i da noget at glæde jer til i påsken, not! Det med vinduespudserne startede vist først sådan rigtig slemt sidste sommer. Men nu ved du da, hvad de vil, når de kommer storsmilende hen til din bil og charmer (føj!) Og ja, damerne med de små børn på armen - skrækkeligt! Men de findes heldigvis ikke her i mit kvarter...det er mere der hvor turisterne boltrer sig.

@Jule Mig
Tak fordi du spurgte!
Læs sidste nye indlæg :-9