mandag den 23. august 2010

Musikalsk mandag #3

Kunstneren jeg vil præsentere idag er også temmelig ny for mig. Jeg opdagede ham ved et tilfælde for et par uger siden, da jeg var undervejs på nettet. I ved sådan en tur, hvor et klik tager det andet og hvor man kan være heldig at opdage interessante ting og sager.
Kunstneren her er ikke blot interessant, han er fandeme formidabel, hvis i spørger mig - HVIS man altså kan lide stemmen. Musikken eller melodierne er i sig selv underskønne, men det er stemmen der gør, at det hele bliver så specielt - eller som jeg reklamerede med i sidste uge: spektakulært! Den stemme rører mig virkelig!

Kunstneren hedder Antony Hegarty og hans gruppe hedder Antony and the Johnsons. 
Han er født i England (1971), boede i mellemtiden i Holland og flyttede så med forældrene til Kalifornien.
Når man ser og hører ham er det svært at finde ud af, om det egentlig drejer sig om en mand eller kvinde. Homoseksualitet, transseksualitet etc. er også tema i nogle af sangene, der ofte er melankolske, men underlig lette alligevel pga. stemmen.
Hans stemme er blevet sammenlignet bla. med Nina Simone, Billie Holiday og Otis Redding.

Men hør nu hellere selv:
Jeg kunne ikke bestemme mig for et nummer, så i får to.
Det første er det jeg fandt på min rundtur. Det er en helt ny single, der udkommer her sidst på måneden. Albummet kommer vist på gaden i oktober.
Jeg elsker simpelthen starten på den sang. Lidt længere henne er jeg ikke så vild med de blæsere, der er med, men alligevel skøn skøn sang! Den hedder "Thank you for your love".


Da jeg så havde fundet ham, var det direkte på YouTube ;-)
Og der fandt jeg bla. den her sang "Fistful of love" og den er dælme også smuk! Hold da lige fast i et eller andet! Og her kan man også se ham og det er da et kig værd.


God fornøjelse og feel free: i må også gerne kommentere, hvis i ikke kan li' det :-)

4 kommentarer:

Skribenten sagde ...

Orv mand... det er helt specielt og jeg kan kun give dig ret. Han er noget helt særligt og har et kæmpe talent. Jeg skal liiiige ha lidt mere af ham nu ;-)


Jeg har skrevet et svar til din kommentar hos mig den anden dag, og er ked af at jeg har overset den. Jeg plejer at svare alle der skriver, men her var den altså smuttet ;)

Nu vil jeg lige læse lidt tilbage og se hvad du skriver på din blog.

Rigtig god dag og venlig hilsen
Henriette/defemibyen

KirstenK sagde ...

Han er dæleme da for sej...A fistfull of love er helt klart den bedste, synes jeg, men den anden er også god, nok mest i starten af nummeret...Tak for tippet, han skal lige tjekkes lidt nærmere ud, de nærmeste dage!
Juhu for melankoli uden sentimentalitet, det er kun kunstnere med talent der behersker dette, hvilket også Nina Simone gjorde!

Tina Liel sagde ...

Se det er noegt af det jeg elsker ved alt det her bloggeri - man finder nye skatte og ideer hver dag. Han er virkelig skøn og speciel....... Sikke en stemme. Soothing the soul! Keep them coming ;-) KNUS♥

Berliner brosten sagde ...

@Henriette
Hej og velkommen til.
Hvor dejligt at du kan lide musikken. Jeg er også meget benovet over ham.
Og pyt med den smuttede kommentar. Det er jo hvad der kan ske :-)

@KirstenK
Selvtak. Er glad for at du kan li det. Fistful of love er også min absolutte favorit og jeg må sige at netop liveudgaven er fantastisk.

@Tina
Ja, det samme her Elsker jo også nye opdagelser :-) Lad os se, hvad jeg finder på næste gang...